Wednesday, December 5, 2012

Berita- Kebakaran- May-L K




KUALA LUMPUR , Selasa - Suatu kebakaran telah berlaku di kilang parabot di Wangsa Maju, Kuala Lumpur . Kejadian yang berlaku kira-kira jam 2 petang ini membawa kemusnahan yang teruk di kilang perabot tersebut dan kerugian yang besar namun sehingga kini masih belum dapat dianggarkan jumlahnya.
            Apabila melihat asap yang berkepul-kepul keluar dari kilang tersebut , seorang saksi menelefon pihak Bomba dan Penyelamat dengan segera . Dua buah kereta Bomba berkejar ke tempat kejadian . Banyak orang membantu memindahkan perabot sebelum ketibaan Bomba . Pihak Bomba mangambil  masa satu setengah jam untuk memadamkan api .
Pengawai Bomba berkata , kejadian kebakaran berpunca daripada litar pintas. Sambungan wayar yang telah usang menyebabkan litar pintas wayar itu disyaki telah digigit tikus. Api yang pada mulanya kecil menjadi marak apabila tersambar langsir.
Kebanyakan perabot tidak sempat diselamatkan kerana kekurangan tenaga pekerja.  Terdapat tiga orang pekerja di kedai itu cedera tetapi nasib baik tiada kemalangan jiwa . Kerugian yang dialami belum dapat dianggarkan .
Pihak Bomba menghadapi masalah memadamkan api kerana pili bomba baru diubahsuaikan beberapa hari yang lalu.  Saksi yang mula-mula menyedari kebakaran tersebut melaporkan bahawa pihak bomba mengambil masa yang agak panjang untuk mengawal api kebakaran.  Saksi yang menyedari kesukaran tersebut segera meminta bantuan orang ramai yang berdekatan dengan tempat kejadian .
Pihak bomba menyarankan agar orang ramai supaya menjalankan pemeriksaan berkala sekurang-kurangnya sekali setiap dua tahun terutamanya bagi rumah-rumah yang using atau telah hampir 15 tahun dihuni.  Kerugian akibat kebakaran ini sepatutnya dapat dielakkan sekiranya langkah berjaga-jaga diambil oleh pihak yang terbabit.

No comments:

Post a Comment